Dagens gang i Børnehuset Frydendalsvej
Vores dagsrytme er et udtryk for, at vi som pædagogisk personale er bevidste om, at der i hele barnets dag foregår vigtig læring. Vi skal gennem hele dage etablerer et læringsmiljø, der både i de daglige rutiner, i de planlagte aktiviteter, i de spontane aktiviteter og i børnenes leg, giver børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.
Det pædagogiske læringsmiljø skal inddrage hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.
Vuggestuen
Klokken |
Hvilke læringsrum er vi i? |
Pædagogiske overvejelser |
Kl.7:00-8:00
|
Aflevering Morgenmad på Sol stuen. Selvhjulpenhed |
Fokus på: Den gode aflevering og ro til en god start på dagen. Den voksnes rolle: Være nærværende og imødekommende for barn og forældre, samt igangsætte aktiviteter, for de børn der ikke spiser morgenmad |
Kl.8:00-9:30
|
Alle stuer åbner Aflevering
|
Fokus på: Den gode aflevering og ro til en god start på dagen. Den voksnes rolle: Være nærværende og imødekommende for barn og forældre. Igangsætte aktiviteter for de børn der er kommet. Være opmærksom på børn, der skal have hjælp til at komme ind i gruppen.
|
Kl.9:00 Solstuen Kl.9:30 Stjernestuen
|
Samling. Frugt og brød Børnene sidder i grupper |
Fokus på: Fællesskabet og de sociale spilleregler |
Kl.9:30-10:45 Solstuen Kl.9:45-10:45 Stjernestuen |
Planlagte pædagogiske aktiviteter. Metoder: læseleg, fri for mobberi, deraf udspringer ture ud af huset, kreative aktiviteter, rytmik og idrætslege, sange. Samtidig har vi også temaer i forhold til årsplanen samt spontant opståede interesser blandt børnene. |
Fokus på: Læring gennem planlagte aktiviteter. Aktiviteter ud fra vores årshjul og børnefællesskaber. Den voksnes rolle: Igangsættende for processen, dokumenterende, følge barnets spor, være nærværende og i børnehøjde, deltagende og inddragende.
|
Kl.10:45-11:00
|
Forberedelse til frokost Vaske hænder, dække bord |
Fokus på: Selvhjulpenhed, forudsigelighed, sprogforståelse, matematisk forståelse Den voksnes rolle: Tydelige voksne der guider børnene |
Kl.11:00- 11:30 |
Frokost: Børn og voksne spiser sammen i små grupper |
Fokus på: Det gode måltid, fællesskab, venskaber, selvhjulpenhed, sprog gennem dialog, dannelse og børneperspektiv Den voksnes rolle: Den gode rolle model, understøtter og guider børnene gennem processen.
|
Kl. 11:30 Solstuen Kl. 11:45 Stjernestuen |
Forberede til middagslur
|
Fokus på: Selvhjulpenhed, sociale kompetencer-vente på tur, hjælpe hinanden Den voksnes rolle: Hjælpe og guide- Trin for trin |
Kl.12.:00 Solstuen Kl.12:15 Stjernestuen |
De fleste vuggestuebørn sover
|
Fokus på: At give børnene gode og vante rutiner omkring deres middagslur. De voksnes rolle: At skabe trygge og rolige rammer, som giver alle børn bedst mulige forudsætninger for søvn eller hvile, holde øje med de børn der sover. Igangsætte lege/aktiviteter for de børn der er vågne. |
Kl.13:00 Solstuen Kl.13:30 Stjernestuen |
Opvågning og forberedelse til eftermiddagsmad
|
Fokus på: selvhjulpenhed og sociale kompetencer- vente på tur og hjælpe hinanden. Den voksnes rolle: Hjælpe og guide- trin for trin |
KL.13:30-14:15 Solstuen Kl. 14:00-14:30 Stjernestuen |
Eftermiddagsmad på stuerne Børnene får frugt og brød
|
Fokus på: Ro til opvågning, selvhjulpenhed, spisning, fællesskabet og sociale spilleregler. Den voksnes rolle: Hjælpe og guide. Sprog gennem dialog. |
KL.14:00 Solstuen Kl. 14:30 Stjernestuen |
Leg inde eller ude
|
Fokus på: Ro til en god afslutning på dagen. Den voksnes rolle: Opstille rammer for udviklende leg og fantasi både inde og ude |
Kl.16:00-17:00 |
Afrunding af dagen
|
Fokus på: Ro til afslutning af dagen Den voksnes rolle: Fordeling af arbejdsopgaver med og uden børn. |