Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

vuggestue sol og vuggestue stjerne

 

Dagens gang i Børnehuset Frydendalsvej 

Vores dagsrytme er et udtryk for, at vi som pædagogisk personale er bevidste om, at der i hele barnets dag foregår vigtig læring. Vi skal gennem hele dage etablerer et læringsmiljø, der både i de daglige rutiner, i de planlagte aktiviteter, i de spontane aktiviteter og i børnenes leg, giver børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.  

Det pædagogiske læringsmiljø skal inddrage hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger. 

Vuggestuen 

Klokken 

Hvilke læringsrum er vi i? 

Pædagogiske overvejelser 

 

Kl.7:00-8:00 

 

 

Aflevering 

Morgenmad på Sol stuen. 

Selvhjulpenhed 

Fokus på: Den gode aflevering og ro til en god start på dagen. 

Den voksnes rolle: Være nærværende og imødekommende for barn og forældre, samt igangsætte aktiviteter, for de børn der ikke spiser morgenmad 

 

Kl.8:00-9:30 

 

Alle stuer åbner  

Aflevering 

 

Fokus på: Den gode aflevering og ro til en god start på dagen.  

Den voksnes rolle: Være nærværende og imødekommende for barn og forældre. 

Igangsætte aktiviteter for de børn der er kommet. Være opmærksom på børn, der skal have hjælp til at komme ind i gruppen. 

 

Kl.9:00 Solstuen 

Kl.9:30 Stjernestuen 

 

Samling. Frugt og brød 

Børnene sidder i grupper 

Fokus på: Fællesskabet og de sociale spilleregler 

Kl.9:30-10:45 Solstuen 

Kl.9:45-10:45 Stjernestuen 

Planlagte pædagogiske aktiviteter.  

Metoder: læseleg, fri for mobberi, deraf udspringer ture ud af huset, kreative aktiviteter, rytmik og idrætslege, sange. 

Samtidig har vi også temaer i forhold til årsplanen samt spontant opståede interesser blandt børnene. 

Fokus på: Læring gennem planlagte aktiviteter. Aktiviteter ud fra vores årshjul og børnefællesskaber. 

Den voksnes rolle: Igangsættende for processen, dokumenterende, følge barnets spor, være nærværende og i børnehøjde, deltagende og inddragende. 

 

 

 

 

 

 

 

Kl.10:45-11:00 

 

Forberedelse til frokost 

Vaske hænder, dække bord 

Fokus på: Selvhjulpenhed, forudsigelighed, sprogforståelse, matematisk forståelse 

Den voksnes rolle: Tydelige voksne der guider børnene 

Kl.11:00- 11:30 

Frokost: Børn og voksne spiser sammen i små grupper 

Fokus på: Det gode måltid, fællesskab, venskaber, selvhjulpenhed, sprog gennem dialog, dannelse og børneperspektiv 

Den voksnes rolle: Den gode rolle model, understøtter og guider børnene gennem processen.  

 

Kl. 11:30 Solstuen 

Kl. 11:45 Stjernestuen 

Forberede til middagslur 

 

Fokus på: Selvhjulpenhed, sociale kompetencer-vente på tur, hjælpe hinanden 

Den voksnes rolle: Hjælpe og guide- Trin for trin 

Kl.12.:00 Solstuen 

Kl.12:15 Stjernestuen 

De fleste vuggestuebørn sover 

 

 

Fokus på: At give børnene gode og vante rutiner omkring deres middagslur. 

De voksnes rolle: At skabe trygge og rolige rammer, som giver alle børn bedst mulige forudsætninger for søvn eller hvile, holde øje med de børn der sover. Igangsætte lege/aktiviteter for de børn der er vågne. 

Kl.13:00 Solstuen 

Kl.13:30 Stjernestuen 

Opvågning og forberedelse til eftermiddagsmad  

 

 

Fokus på: selvhjulpenhed og sociale kompetencer- vente på tur og hjælpe hinanden. 

Den voksnes rolle: Hjælpe og guide- trin for trin 

KL.13:30-14:15 Solstuen 

Kl. 14:00-14:30 Stjernestuen 

Eftermiddagsmad på stuerne  

Børnene får frugt og brød 

 

 

Fokus på: Ro til opvågning, selvhjulpenhed, spisning, fællesskabet og sociale spilleregler. 

Den voksnes rolle: Hjælpe og guide. Sprog gennem dialog. 

KL.14:00 Solstuen 

Kl. 14:30 Stjernestuen 

Leg inde eller ude 

 

 

 

Fokus på: Ro til en god afslutning på dagen.  

Den voksnes rolle: Opstille rammer for udviklende leg og fantasi både inde og ude 

Kl.16:00-17:00 

Afrunding af dagen 

 

 

Fokus på: Ro til afslutning af dagen 

Den voksnes rolle: Fordeling af arbejdsopgaver med og uden børn.